CrossFit blog - opdateres hver uge

Noget af det vigtigste er at være ansvarlig for sin egen træning.

Der kan nemt findes på en masse unødvendige undskyldninger for ikke, at træne lige netop i dag, eller i morgen osv. Træning kræver nemlig mere end bare sin tid, det kræver nøje planlægning og prioritering, samt accept og forståelse fra omverdenen. Hvis det er vigtigt at komme til træning, så skal du sørge for, at de mennesker du omgiver dig med, også er på bølgelængde. Selvom træningen er planlagt og afstemt med ens nærmeste, kan de alligevel stikke en kæp i hjulet, umiddelbart inden træningstasken svinges over skulderen. Hvis de giver udtryk for, at det er træls man ”tager afsted” selvom der ikke er nogle gode argumenter for ikke at gøre det . Det kan også være de pludselig kommer i tanke om, at de synes man bruger for meget tid på det. Selvom man tager afsted alligevel, kan det godt være med en lille skyldfølelse eller bitterhed over, at få det sure opstød, lige inden afgang. Det kan nærmest ødelægge hele træningen og dermed gøre det endnu svære, at komme afsted næste gang.

Skal man nu til finde ud af om personen der er skyld i dette, skal konfronteres og indgå i en værdidiskussion, eller om man skulle have udskudt træningen, ikke aflyst den. Har man planlagt, at skulle til træning, så aflyses den kun på grund af katastrofesituationer som ild i huset eller lignede, ellers udskyder man tidspunktet. Er dette tidspunkt efter træningscentrets lukketid, må man lave træning der ikke kræver et træningscenter. Det gør nemlig at man godt kan ”vinde” en dag, hvor man var nød til at skippe første tidspunkt og måske typen af træning. Fastholdelse af træningen viser også familien/kæresten at træningen er så vigtig, at man vil gøre alt for at få trænet. Næste gang er alle parter måske lidt mere indstillet på, at få det til at lykkedes.

Hvilke værdier tillægger du din træning? Det er vigtigt at værdierne afspejler dine mål og forventninger. Har man en ide om, at man vil løbe et halvmarathon eller man vil kunne dødløfte 200 kg bliver disse nød til at hænge sammen, ellers vil uoverensstemmelserne gøre livet surt. Urealistiske mål som man kommer til at opstille sidst i december efter et julebuffet-marathon, skal man være villig til at korrigere. Mål som sigter mod at ramme et bestemt tal på badevægten, kan være meget svært, at opretholde motivationen til at gennemføre. I starten taber man måske hurtigt et par kilo, men de efterfølgende kilo kan være meget langsomme at få smidt. Hellere sætte nogle træningsmål der går på reps eller maxløft med bestemt vægt eller øvelse eller tid på at gennemføre noget, f.eks. 5 km løb eller wod.

Hvad er det du virkeligt gerne vil med træningen? Langt de fleste vil nok inderst inde gerne have en sundere og mere aktiv livsstil, sikkert også dig, hvis du har læst med så langt. Selvom man træner ofte og bruger meget tid på det, kan det altid gøres bedre, eller der kunne trænes endnu mere. Derfor er det ikke et mål gerne, at ville træne mere, idet det kan sammenlignes med penge – man kan aldrig have nok, idet man ønsker bare bliver vildere og dyrere. Derfor sæt et målbart mål, der er inden for rækkevidde og men også justerbart. Det er fint at opnå sit første mål indenfor et par uger, men efterfølgende skal man helst sæt nyt mål, for at fastholde interessen. Det at sætte mål og nå dem i træningen, smitter også af på måden man griber hverdagen an på.

Målret kosten i hverdagen - med store fordele. Målet kan være, at man vil lave en sundt powermåltid helt fra bunden med tilberedelsen af råvarer og måske opdele i portioner til flere dage. Måske starter man bare med selv at skære salaten, for uge efter uge med at udbygge retten, således det til sidst er et helt sundt festmåltid lavet fra bunden. For at kunne følge denne udvikling, er det vigtigt at finde en metode til hvordan, man kan fastholde sin egen interesse i, at opnå det ønskede mål. Her er det vigtigt, at blive lidt oldschool og gøre noget mange hader, nemlig at skrive det ned.

Mange synes det er noget pjat at skrive ”dagbog” eller ”logbog” eller andre former for skriblerier, det kunne hjælpe en selv, idet det ofte forbindes med teenage-pigers tanker i dagbogsformat. Men ideen bag det er jo at få styr og retning på tankerne. Det er ikke meningen, at andre skal læse ens tanker, med mindre målene også vedkommer omverdenen og man har brug for deres forståelse, som omtalt tidligere. Det er nemmest, at bruge sin smartphone, idet alle altid har den med rundt og ingen kan se om man surfer på instagram eller man skrive et par noter ned, for at holde retning på tingene. Der findes mange forskellige måder at skrive mål og notater ned til en selv, som kan være tovholder og motivator. En ting jeg dog selv har brugt et stykke tid, inspireret af forfatteren Tim Ferris. Jeg har en notatside i en app på telefonen. Her noteres ting fra træningen ned, som f.eks. en pr. eller en workout hvor jeg virkelig sparkede røv eller måske bare en ny detalje jeg blev opmærksom på i pull-ups eller andet. Det er lidt sammenligneligt med aha-oplevelser, som man kun får til træning. De dage hvor jeg mangler motivation eller energi så kikker jeg lige på notatet og bliver tit inspireret til, at finde lidt ny energi eller træningsgejst.

En af de vigtigste ting når man træner er nogle at tale med om træningen. Det er måske sejt, at være lone-wolf engang imellem, men skal man opnå nogle mål og resultater er det bare nemmere med sparringspartnerer. Man behøves ikke nødvendigvis at være på samme træningsniveau, men bare det at kunne dele sine tanker om dagligdagens træning med nogle, gør at man holder hinanden ansvarlige. Dette skal menes positivt, idet man gerne vil bidrage med træningsoplevelser eller resultater, hvilket man jo kun kan, såfremt man selv træner.

Kan du lide artiklen?