CrossFit blog - opdateres hver uge

Hvad er offseason i crossfit og skal jeg gøre anderledes.

De fleste sportsgrene og træningsklubber er ofte inddelt i sæsoner. Mange holdbaserede klubber holder nærmest træningsfri hele juli og måske dele af august. Men hvad så hvis man laver fitness, hvor der ikke holdes sommerpause? Så er der vel ingen grund til ikke at træne. Årstiderne er jo også en slags sæsoner og sommermånederne, skulle gerne være varmere end vintermånederne. Alene dette gør at man får lyst til, at være mere udendørs og mindre under dynen. Man har heller ikke brug for så meget isolerende fedt på kroppen og kan derfor, med fordel smide dette.

Er du dinosaur og tænker at det kun kan svedes væk, så velkommen til nutiden. Du kan få de ekstra depoter til, at blive mindre med vægttræning. Vægttab og fedttab handler om, at bruge mere energi end du spiser. Muskler der aktiveres af vægtløftning bruger meget energi og dermed velegnede som fedtforbrændere. Når vi kommer i badetøjet giver det også andre træningsmuligheder. Når vi er ved stranden behøver man ikke, at være god til noget som helst sportsligt. Spiller du strandfodbold så find nogle på samme nivau og kampene bliver så bare endnu sjovere, når i løber alt for meget pga. vildtflyvende bolde og dårlige afleveringer. Det løse sand er også meget hård at, bevæge sig i og dermed stimuleres musklerne.

Strandtennis i vandkanten eller bare det, at vandet er en smule for koldt er også med til, at sætte kroppens forbræding i gang. Bare det at lave noget fysisk i solen og med vinden i håret, sætter så mange point ind på den mentale konto, at de kan give renter til langt hen i vintermørket. Er man motiveret kan man også gå en lang tur i vandkanten, hvlket er super populært blandt vores europæiske venner sydpå. Nogle gange er det ikke så fedt, at ville træne på stranden, hvis ikke dem man er sammen med vil. Her kan man så med fordel svømme små ture eller træde vande, hvilket er bedre end intet. Så får man lavet lidt uden, at være den skøre træningstosse.

De fleste vil alligevel gerne træne lidt i træningscenteret og her kan man prøve, at Identificere nogle træningssvagheder. Hvis man vil have noget ud af sin træning, skylder man sig selv at tænke over disse. Man kan lave plan for, at træne disse udfordringer, således man bliver bedre. Træning uden mål bliver jo meningsløst. Man har også brug for nogle sejre, hvilket kun kommer ved, at opnå resultater på fastsate mål. Lav en liste over de træningsmål du har og hæng den på køleskabet ,så du hele tiden ved hvad du skal fokusere på. Det smarte ved at den hænger lige netop på køleskabet er, at mange træningsmål også hænger sammen med kosten. Spiser du den sidste hindbærsnitte eller tager du lidt salat i stedet for. Du opnår dine mål gennem små skridt. Og hvert skridt i den rigtige retning er vejen til målet.

Vil du blive bedre i noget specifikt, hvilket jo er nemmest at forbedre, har man måske brug for ny viden. Opsøg denne viden på nettet eller i bøger. Måske kan du rette henvendelse til folk der kan det, du gerne vil lære og høre hvordan de blev så gode.

Sommeren skal bruges på at træne, men gerne udenfor boxen eller lave træningsmæssige sammensætninger du ikke plejer. Det kan være en runde om boxen med forskellige træningsøvelser 10 meter ad gangen. Således du starter med lunges, broadjumps, baglæns løb, hoppe skiftevis på et ben osv. Masser af muligheder for, at træne noget på en ny måde. Det handler om at være i nye miljøer hvor man kan have det sjovt, samtidig med at man gør noget godt for sin krop. Selvom man ikke løfter tungt eller har puls 180 kan det sagtens være god og udviklende træning. Lav træningsaftaler med nye folk, hvor det handler om at have det sjovt og give noget erfaring videre.

Man kan med fordel træne gymnastik eller coretræning hjemme i haven eller  parken. Øv dig i at stå eller gå på hænder, hvilket båder sjovt men også givende træning. Tænk over din træning og hvad du vil med den. Når man har det godt og pulsen er på niveau med udensørstemperaturen, tænker man bare anderledes. Når hjernen er i ro, tør man også tænke lidt større. Hvad nu hvis jeg tilmeldte mig en konkurrence. Eller hvad hvis jeg nu vil træne en ekstra dag om ugen. Få det passet ind og afprøvet i ferien, således det er blevet en vane inden hverdagen kommer farende.

 

 

Kan du lide artiklen?