CrossFit blog - opdateres hver uge

Så gik startskudet til efterårets konkurrence sæson.

Efter lidt op og nedture rent helbredsmæssigt, efter at være ramt af hvad føltes som kastestjerner, i den nederste del af ryggen, kunne næste kapitel løbes i gang. Sidste fitness-test var sommerens kvalifikationsrunde til French Throwdown, hvilket gik forrygende. Endte på en 13. plads, hvor de 10 bedste gik i finalen i Paris, men var alligel godt tilfreds. Lavede kun hver wod en gang, hvilket jo burde nok, hvis man er all-in.  Nu gjaldt det så Miamis gyldne palmer, hvor jeg ville forsøge at samle nok kokosnødder sammen til at kvalle til deres stævne, også kendt som WZA Online Challenge.

CF stævnets sjove navn Wodapalooza, dækker over en af de fedeste og visuelt flotteste konkurrencer indenfor Crossfit. Plantet på havnefronten i Miami og med palmer i baggrunden, er der basis for en storslået scene. Bag konkurrencen ligger også et kæmpe set up der kun overgås af CF Games og CF Dubai, men til gengæld har en kæmpe lokal og international bevågenhed, idet mediefolkene, virkelig kan deres kram. CF stammer jo fra USA og derfor er der masser af nationale sponsorer der smider penge i, for at få eksponeret deres navn til fansene. Kvalifikationen strækker sig over tre uger, men nye workouts man har 4 dage til at besejre.

Nå men tilbage i lille Grenå, hvor boxen ikke ligger på havnefronten, men i et gammelt industriområde. Her er der måske ikke sandstrand og palmer, men der er alligevel masser af lys og varme indenfor. WOD til kvalifikationen blev frigivet natten til torsdag, hvilket satte tankerne i gang allerede fra vækkeuret bippede. Alle har styrker og svagheder og der er kun en måde at finde den rigtige gameplan på, nemlig ved at eksperimentere. Det ville jeg gøre på min faste hviledag, eller nærmere betegnet knap så hård træningsdag.

I wod 1 skulle laves 150 double unders, 60 wallball shots, 30 chest to bar og 150 double unders hurtigst muligt. Jeg har arbejdet meget med mine double unders, der efterhånden er blevet til en styrke. Dog ikke så meget, at de kunne køres unbroken. Wallballs har jeg det fint med, men de kræver bare meget energi, når den 9 kg tunge wallball skal ramme målet, der er lidt over 3 meter oppe, mine beskedne 171cm taget i betragtning. Chest-to-bar, er pull-ups hvor man røre baren med brystet hver gentagelse, er bare en killer. Jeg kan godt lave 10 i rap, men så laver jeg ikke flere det næste minut, pga. høj puls og mælkesyre.

Efter at have afprøvet de enkelte dele, med god pause i mellem kunne jeg notere et par ting. Double unders skal ikke køres 50-40-30-30, idet pulsen ryger så højt op at jeg måtte i knæ. Wallballs er bedst i 6 sæt af 10 i stedet for 20 i starten og så mindre og mindre sæt. Chest to bar gik fint med 5-5-4-4 men måtte så lave de sidste 12 som singels, da pulsen stak helt af. Men ikke noget så godt som lærepenge, når hele wod skulle køres sammenhængende om fredagen.

Som sidste fredag, blev jeg revet med af den gode stemning på holdet. Først skulle vi køre hang squat cleans, samt efterfølgende laves en wod hvor der var masser af 200 m løbeture, samt dødløft og DB stric press. Workouten var den perfekte opvarmning til WZA wod 1. Det fede ved, at starte på denne måde var den mentale energi det giver, at dyrke sport sammen med andre. Alt synes perfekt; musikken der blev presset gennem højtalerne var ren energitilførsel, den store port ud til kølig luft og solskin stod åben og nærmest lokkede en til at køre alle reps unbroken, for efterfølgende at glide med strømmen ud i beton-naturen og tanke ilt og D-vitamin til næste runde.

Klargøring til wod med opstilling af kamera og ur og grej fyldte en del og bevirkede, at jeg fik pulsen lidt ned, inden kampen mod uret kunne begynde. Jeg huskede at tørre wallball af for støv, idet min drøbel sidste gang måtte lege målmand for forskelligt støv og snavs der dalede ned hver gang den ramte målpladen. Grunden til dette var et klassisk eksempel på dovenskab, nemlig at jeg i stedet for at bære bolden, trillede jeg den med foden hen over indgangspartiet, hvor folk har deres udendørssko på, hvilket betyder fremmedlegemer på bold.

Bip.bip.bip og langt bip, så var jeg i gang med double unders, som gik overraskende let, uden pause de første 30 sekunder. Men klog af skade fra testen dagen før, så trykkede jeg lidt på bremsen og delte dem endnu mere op end sidste gang og smed sjippetovet efter to minutter, hvilket var 10 sekunder langsommere end i testen. Wallballs blev kørt i små sæt og pulsen gik ikke helt amok, hvilket gjorde det en del nemmere at koncentrere sig om chest to bar pull-ups. C2B blev afviklet med livrem og seler, idet jeg kørte sikkert 10x3 reps med små pauser imellem hvert sæt. Nu var det bare om, at hænge på til sidst, hvor ideen var ikke, at syre til i lægmusklerne eller få lungerne til at eksplodere. Jeg overlevede, dog måtte der mange små pauser til, men alt gik som det skulle.

WZA wod nummer to og tre, skulle køres om lørdagen. Disse wods var ikke blevet testet på samme måde, som første anden, dog havde jeg alligevel friske erindringer at trække på, i form af et træningspas ugen før. Her skulle jeg løbe 800 m med 25 kg sandsæk og efterfølgende lave 21 power cleans med 80 kg. De to wods jeg nu skulle lave hang sammen. Den første Power cleans + Jerk, dog kun med 75 kg. Tidsrammen hed 3 min. Til at lave så mange reps som muligt, holde 2 min. Pause for efterfølgende at lave wod 3 hvor jeg havde 3 min. Til at lave det tungest mulige (1RM) Clean+Jerk. Eftersom pulsen røg helt i vejret sidst jeg lavede mange reps med tung vægt, besluttede jeg mig for at have mit puls-up på, som guide for min præstation. Pulsmålerne var monteret med bryst-rem og uret lå ved siden af, så det var nemt at se.

Hurtigt kom pulsen over de 160 hvilket betød arbejde uden ilt, derfor forsøgte jeg at holde små pauser for ikke at gå i knæ. Det lykkedes delvist, idet jeg måske godt kunne have givet lidt mere gas og opnået et par reps mere, men pulsen kredsede omkring de 175, der kun er et par slag under min maxpuls. Dog havde jeg kun to minutter til at få pulsen under kontrol, såfremt jeg crashede. Noget af pausen gik med at skifte vægtskiver, således startvægten blev 100 kg. Et sikkert løft, der kan klares med et power clean, således jeg sparer lårmusklerne mest muligt. Andet løft blev på 105 kg, hvor jeg squat cleanede den, hvilket kostede kræfter. Sidste løft blev 110 kg, hvor den blev grebet i bunden men noget langsomt trykket op. Super Jerk der sad lige i skabet, men havde ikke overskud til et 4 løft, selvom tiden tillod det.

Resultatet på de tre workouts blev en crazy affære. Når jeg har deltaget i de andre online qualifieres i Europa, så har jeg altid været i top 20 i min aldersklasse. Men denne gang blev jeg da kørt helt bagud i båden. Med 243 tilmeldte i 40-44 klassen og 193 aktive, der har lagt deres score ind. Her blev jeg nummer 111. Så der er lange udsigter til at kvalle, dog er jeg tilfreds, set i forhold til min præstation.

Vinderen af wod 1 gennemførte den på 5.46

Vinderen af wod 2, fik 41 reps

vinderen af wod 3, fik 1RM på 150 kg

Det er de bedste 15 der kvalificer sig og sidste mand i top 15 præsterede:

wod1 på 7.35 - min tid 9.21

wod 2 32 rep – jeg fik 21 rep

wod 3 med 1RM på 130 kg – mit 1RM var 110 kg

Kan du lide artiklen?