CrossFit blog - opdateres hver uge

Den anden wod i Open 2019 er en genganger.

Da jeg vågnede fik set ugens wod blev jeg overrasket, men glad. I 2016 var det samme wod, der bested af runder og cutoff-tider. Ens for alle runder var 25 toes to bar og 50 double unders. Efterfølgende skulle der laves squat cleans med stigende vægt, dog faldende reps. Max 5 runder hvor slutvægten var 143 kg, der skulle cleanes 7 gange. Så langt lå det dog ikke i kortene at jeg skulle nå. Vægtstængerne jeg havde fingrene i var 61, 83 og 102 kg. Hver stang havde et antal reps der skulle laves indenfor en 4 min. Timecap. Dog var der samlet 8 min. Til de førte 2 runder og efterfølgende runder var 4 min. Bonusrunder til at opnå endnu flere reps.

Tilgangen til denne test var nogenlunde, som jeg plejer. Først handler det om, hvordan man vil lave sit setup. Udstyret kan stilles på mange forskellige måder, men hvilken en der er optimal, skal først testes. Mit setup om fredagen var pull-up stativ, jump rope og vægtstangi en lige bane. Få skridt mellem, så ingen tidsspilde der. Næste ting var vægtløftersko. Ja, normalt sjipper jeg ikke i skoene med de hårde såler. Men i denne wod var det nok den manglende komfort værd, idet reps med vægtstangen var så mange og tunge. Stabilitet er alt i vægtløftning, specielt med hurtige gentagelser. På hænderne blev jeg nød til at have mine håndflade-beskyttere. De gør at jeg ikke river håndfladerne i stykker, når jeg laver t2b. For at kunne trække tåspidserne op til stangen kræver det, primært når man bliver træt, at man virkelig spænder i underarmene og dermed grebet. Holder man stramt fat udvikles varme, samt øget belastning i håndfladerne. Det er svært at løfte tungt med revnede håndflader. Igen ikke noget der øger komforten, men en nødvendighed, som jeg ser det.

Man kan dog ikke løfte med håndfladebeskyttere, så de skal afmonteres inden jeg løfter. Fredagen blev første forsøg. Fødderne fløj op til baren og de 25 reps var væk i tre hurtige sæt. Løsne beskytterne og så afsted med double unders. Det blev dog ikke helt sådan. Indenfor de første 30 reps ud af 50 slog jeg tovet i fødderne 5-6 gange, hvilket ikke er normalt for mig. Tankerne kredsede omkring de stive vægtløftersko, men jeg var jo heller ikke vandt til den lidt anderledes måde der skulle hoppes på. Endelig 50 reps og videre til vægtstangen med de 61 kg. Den føltes lidt tung men tempoet var fint nok og jeg følte ikke pulsen var alt for høj. Anden runde toes to bar gik okay, bare lidt færre reps i sæt og derfor lidt mere tidskrævende. Double unders gik no også lidt bedre og havde kun 1 ufrivillig pause, samt en frivillig pause. Pulsen kunne nu mærkes og jeg var nu klar til de 13 reps med 83 kg. Efter 5 reps blev benene lidt møre og der skulle lidt længere pauser mellem hvert løft til. Færdiggjorde runden med ca. 20 sekunder inden den 8 min. Timecap.

Sidste runde i baren var hård. Det blev til små sæt af 3 og 2 reps. Sidste sæt på 2 reps var en no-rep og skulle tages om. Den missede rep kostede dyrt i tid og kræfter, idet en t2b hvor maven har givet op, er virkelig nasty. Double unders gik nogenlunde som andet sæt, men så kom 102 kg vægtstangen. En vægt der var mit max dødløft dengang jeg startede. Nu skulle den trækkes op på skulderne fra gulv hver gang, samt mellemlande i et dybt squat, inden løftet kunne tælle. Jeg fik fire gode reps og ”bailede” på den 5 idet jeg ikke kunne holde mit opspænd. Samlet antal reps blev 257, hvilket var tre reps mindre end i 2016, men jeg havde virkelig presset mig selv, så var tilfreds.

Nu er det bare sådan, at jeg ikke holder op med at afsøge diverse træningsguruers videoer med tips og tricks, samt tale med andre der også havde været igennem. Alle disse informationer sammenholdes med min egen opfattelse af min præstation. Umiddelbart kunne der godt findes lidt mere tid, eller energi ved en lidt anden tilgang. Følgende forhold blev justeret. Lidt tættere på baren, således den passede perfekt til min højde. Kørte kortere sæt i t2b fra starten og undgik demed for meget mælkesyre i armene. Jeg beholdt håndbeskytterne på under sjippningen og brugte tiden på at tage dem af inden cleans. På den måde udnyttede jeg tiden, hvor jeg alligevel havde brug for at få pulsen ned. Max ventetid inden næste clean for ikke at hvile for meget. Sidste ting var vægtløftersko. Jeg brugte de sko jeg havde på i 2016 som er en letvægts vægtløftersko. Jeg havde efterfølgende ingen problemer med double unders i wod. Disse justeringer gav umiddelbart ikke ret meget mere tid på den sidste vægtstang. Men jeg var ikke så medtaget fysisk og kunne derfor yde meget mere. Det resulterede i flere reps og en score på 260, hvilket var samme score jeg opnåede i 2016.

Jeg synes selv jeg er blevet bedre til crossfit på de tre år, selvom scoren ikke viser det. Jeg er jo også blevet ældre, hvilket jeg alligevel må indrømme har en betydning. Min træning op til denne open har dog vist, at jeg styrkemæssigt er på niveau med 2016, men min cardio måske halter lidt efter. Dog er min timing og pacing blevet bedre og derfor kan jeg stadigvæk lever højt output i wods. Resultatet på leaderboardet taler for sig selv. En andenplads blev det til i denne wod, hvilket rykker mig fra en samlet 17. plads i sidste uge, til en 6. plads. Nu er det recovery træning et par dage, inden det går løs igen fredag.

Kan du lide artiklen?