CrossFit blog - opdateres hver uge

Crossfit er både et fitnessprogram og en sport.

Det er vigtigt at skelne mellem de to grene af CF, for ellers kan det være svært, at være tilfreds med sin træning. De fleste mennesker der starter med at træne, gør det fordi det er sundhedsfremmende og fordi de gerne vil i bedre form. Man har det bare bedre når man er i fysisk god form og har langt mere overskud, sådan har jeg det i hvert fald selv. Begge former for CF kan forbedre dit helbred, men sportsdelen er ikke for alle og kan måske gøre dig frustreret.

Hold tungen lige i munden og overvej hvad målet med træningen er. Er du typen der bare godt kan lide træningsformen, hvor man bare møder op og lader sig guide gennem en hård og sjov time?. Eller er du typen der altid går fra træningen med en indre stemme der analysere dagens løft og øvelser, samt planlægger hvordan du kunne være lidt bedre eller hurtigere i workouts? Vil du gerne bare i form og gerne udfordre dig selv med forskellige øvelser, men ikke gider bruge 100 timer på at opnå et tungt snatch, så er det cool. Men har du lyst til at lægge mange timer i den tekniske del af træningen, så er der nogle ting du skal være opmærksom på.

Squat er fundamentet for alle tunge løft. Er dit squat ikke godt, er det vigtigt du laver smidighedsøvelser dagligt for at opnå bedre position. Weighted udstrækning er den hurtigste vej til bedre smidighed. Typisk er det akillessenen der ikke er smidig nok. Så masser af udstrækning og smidighedstræning, samt målrettet udstrækning giver resultater. Det er også vigtigt at teste hvor godt/dårligt du squatter. Wall squats er en god test af mobilitet eller film dit squat. Bevidsthed om egne udfordringer er grundlaget for noget at arbejde ud fra. Mange skader opstår også pga. dårlig mobilitet eller forkert udførte øvelser.

Målrettet træning giver hurtigere resultater. Selvom squats indgår i næsten alle træningspas og wods, er det mere vedligeholdelse end forbedringer man opnår. Selv har jeg flere gange fulgt et målrettet træningsprogram, for at blive bedre/stærkere i en bestemt øvelse. Inden årets CF Open startede fulgte jeg et 6 ugers back squat cycle fra Smolov. Her trænede jeg 3-4 pas om ugen målrettet at forøge mit max back squat. Det var så på bekostning af både workouts og andre træningspas. Men igen skal man nogle gange gamble for at vinde. Jeg fik et tungere squat og følte ikke jeg var blevet dårligere i andre ting.

Vil man blive bedre til noget på egen hånd, er der masser af hjælp at hente på nettet. Det kræver dog at du har en god kropsbevidsthed. Er du god til gymnastiske øvelser (handstand, arch/hollow, pull-ups) har du typisk nemmere ved at lære sværere øvelser. Men selvom du følger en muscle-up tutorial på nettet, er det ikke garanteret succes. Du ved ikke det du ikke ved. En bedre tilgang er skaleringer frem mod den svære øvelse.

For at kunne udvikle sig er det vigtigt at huske på det grundlæggende. Mobilitet: evnen til at lave øvelserne fuldt ud, altså full range of motion. Teknik: evnen til at lave komplekse øvelser som pistol squats og snatch Styrke: Lige meget hvor teknisk og dygtig du er, kræver det bare altid styrke. Evnen til at flytte objekter af varierende vægt på forskellige måder. Udholdenhed: at du er villig til at blive ved, selvom det ikke er rart. Udenfor komfortzonen sker magien og udviklingen

Det vigtigste er ikke noget du kan få fra en coach. Det er nemlig din holdning til træning og til at lære nyt. Der findes to slags mind-set et der er klar til udvikling og et der er fastlåst. Er man klar til at lære nyt og ikke er bange for at fejle, når typisk længere end de andre. Konkurrencemennesker er villige til at presse så meget på i wods at det gør ondt og måske ikke er specielt rart lige når det står på. Men dette er det hele værd – bagefter. Selv når det er hårdt, man godt være i en tilstand hvor det er sjovt. Det handler om at styre sit tankemønster mod det positive. På den måde drejer man tankerne ind på at lykkedes med de løft man skal lave, eller distance der skal besejres. Muskler og lunger skriger, men tankerne kan godt være positive. Hold derfor altid træningen på et niveau, hvor man godt kan grine lidt, selvom det føles hårdt

Kan du lide artiklen?