CrossFit blog - opdateres hver uge

Hvorfor udsætte sin krop for hård træning,

når man har andre muligheder?. Et spørgsmål mange udøvere nok stiller sig selv under hård træning. Dag efter dag, uge efter uge bliver man ved med at pakke tasken og drage ned mod træningscenteret. Dette på trods af risikoen for at man bliver ramt, virkelig ramt. Ramt af så høj puls at man næsten ikke kan trække vejret. Tunge vægtstænger der skal kæmpes op over hovedet og ned igen, mange flere gange end man synes er rart. Nye øvelser der skal lærers, så som at lave pull-ups eller stå på hænder. Men alligevel er det fedt nok. Fedt at mærke blodet bruse gennem årene og fedt når uret endelig hylder og workouten er overstået.

Inden man når så langt, har man allerede truffet en række gode valg for sig selv. Måske også nogle fravalg, der ellers var sjove. Tilbuddene om underholdning er uanede i vores digitale verden, hvor alt kan tilgås øjeblikkeligt. Så hvis det ikke er underholdning man søger, hvad driver så værket. Vi er jo alle et produkt af vores biologiske ophav og disse egenskaber der følger med. Måske har man lært fra tidlig alder at det er godt at stræbe mod bedre ting, samt æren og stoltheden i at arbejde frem mod et mål. Gevinsten af træningen kommer nemlig først efter den hårde træning er overstået.

Det er også det der går udfordrende sport og træning så attraktivt for nogle mennesker. Det med at man kan dygtiggøre sig og dermed føle man bliver bedre og bedre. Træningen bliver ikke nemmere og nemmere, idet man bare sætter flere kilo på vægtstangen eller øger antal reps i øvelser med kropsvægt. Men man skal kunne se udover der umiddelbare ubehagelige tilstand man vil sætte sig selv i, såfremt man træner hårdt. Men det er ikke kun kroppen og musklerne der vokser, det er også det mentale der ændrer sig. Men det kræver at man holder træningen ud længe nok, til at kunne se sammenhængen.

I CF taler vi om forskellige udfordringer hver eneste dag. Det er også det der gør man bliver ved med at træne, idet ikke to dage er ens i ugen. Programmeringen af workouts skulle gerne sørge for varrierede udfordringer, der gør at forskellige styrker og svagheder bliver tilgodeset. Det er normalt at man den ene dag er den bedste til dagens workout, og den næste dag ligger i den tunge ende af gruppen. Men det skal man kunne holde til. Nogle gange er det ikke mændende der løfter mest, selvom de har store muskler. Det handler også i høj grad om sammensætningen af øvelserne. Måske kan du godt løfte tungt i clean, men ikke hvis du lige forinden har sprintet 200m. Måske er du stadigvæk stærk, men din puls er så højt oppe, at du bruer dobbelt så lang tid på løfte dem, i forhold til en med bedre overall fitness.

Ser man først resultaterne af de hårde tilvalg, så som at træne regelmæssigt og spise sundt, ændre andre ting sig også. Træning og kost giver det mentale overskud, fordi det ikke er nemt at holde sig sund i en verden fuld af madvarer fuld af sukker og tilsætningsstoffer. Det er nemmere at æde en pose chokoladekiks, end det er at stege noget kylling og skærer salat. Det er nemmere at få leveret pizza til døren, end at cykle ned og handle osv. Så ændringen sker mellem ørene og det breder sig som ringe i vandet.

Træning bliver ikke nemmere, selvom du kommer i superform. Det bliver hårdere, idet man finder glæden i at overvinde sig selv i træningslokalet. Lige pludselig kan man løfte vægte man troede var umulige at løfte og lave gymnastiske øvelser, man ikke turde drømme om da man startede. Alt sammen med andre ligesindede, der deler samme glæde. Det at andre træner hårdt ved siden af en, gør bare at man selv bliver inspireret til lige at sætte en ekstra skive på vægtstangen.

Men hård træning er ikke for alle. Derfor er det fedt der findes forskellige træningsmuligheder. For nogle mennesker er det værste at fejle foran andre, men det er ikke så slemt. Alle burde prøve at fejle og fejle mange gange. For det betyder at man prøver at udvikle sige, og dermed blive bedre. Når man så får de succesoplevelser der vil komme, når man jagter dem, ændre den indre stemme sig også. I stedet for at sige ”pas nu på, det kommer nok aldrig til at lykkedes” skifter den til noget i retning af ”prøv lige en gang til, den er der næsten”. Denne stemme og mentalitet, bliver skabt gennem træningen og inputs fra træningskammerater med samme mål. Hvis andre lykkedes med løft og får en personlig rekord smitter det ofte. Så lige pludselig rammer flere også deres løft, så kan man virkelig tale om ringe i vandet. Nogle gange er det din ringe, mens andre gange rider du på andres succes.

Kan du lide artiklen?