CrossFit blog - opdateres hver torsdag

Når man starter en ny træningssæson,

er det altid godt at revidere sidste sæson.Hvad var det bedste ved træningen? Fandt du nogle huller der skal arbejdes på at udbedre. Blev du stærkere, hurtigere eller bedre? Hvad med gamle mål, blev de opnået eller opgivet. Men det er ikke nemt bare at give et kort svar på sådanne spørgsmål, idet tingene altid har to sider. Når jeg surfer rundt på nettet efter inspiration, søger jeg gerne på artikler og informationer der er spændende at læse, men måske også kan hjælpe mig til informationer om ting jeg kan bruge i min daglige træning. Jeg faldt bla. over en liste der kunne gøre dig til en bedre atlet. Disse punkter vil jeg nu prøve at oversætte og omskrive, så de giver mening for mig der er crossfitter.

Altid hold dit sind åbent – du ved ikke alt! Inden jeg tog uddannelsen til lærer og idrætslærer, tænkte jeg at jeg bare skulle have papir på det jeg allerede kunne. Jeg havde undervist mage år i karate og gennemgået uddannelsen som sergent i hæren. Udover det boglige stof, tænkte jeg ikke der var noget særligt jeg kunne lære på seminariet. Men det er umuligt at vide, det man ikke ved. Jeg lærte faktisk ikke så meget nyt om at undervise, men jeg lærte at tænke anderledes. Når man bliver præsenteret for faglitteratur og nye måder at tænke på, så ændre man også sin egen tankegang. Når man først har lært en tilgang til at gøre bestemte ting på, så er det nemmeste bare at gøre det fremadrettet. Set i forhold til måden man tænker om sin egen træning, giver det mening at skifte perspektiv.

Et eksempel på dette er da jeg skulle lære det olympiske løft i vægtløftning. Det første halve år, forsøgte jeg bare at huske hvad instruktørerne sagde på holdene, fra den periode jeg trænede i Århus. Da boxen i Grenå startede, var jeg heldig at blive instruktør, samt deltage i en workshop med nogle skrappe CF-instruktører fra Århus. De var selv meget dygtige og erfarne, men alligevel kunne man ikke knækket koden til at løfte helt rigtigt. Dog ændrede det mit syn på hvordan man gennem spejling og feedback, kunne opnå en teknik der så rigtig ud og på daværende tidspunkt også føltes rigtig. Dette første skridt var dog nok det vigtigste i ikke at tillægge mig dårlige tekniske vaner. Et par år med selvtræning og træning sammen med gutterne, gav pote og jeg blev bedre.

En landsholdsinstruktør i vægtløftning kom forbi Grenå og afholdt endnu en workshop. Her var der fokus på lagt en smule anderledes, måske også fordi jeg var blevet bedre. Nu galt det om selve timingen i løftene, altså hvornår låser man ud i knæ og hofte i et snatch. Skal man presse knæene under stangen i trækket, eller skal man forsøge at trække stangen så højt som muligt langs kroppen osv. Men det var også lidt svært at skulle stå med få kilo på stangen og stadigvæk ikke kunne ramme timingen. Det er dog sundt at blive elev igen, selvom man havde undervist i CF nogle år.

Bliv ved med at have et sundt forhold til mad og din krop! Da jeg startede med CF var min krop bygget til at løbe Marathon og lave kampsport. Jeg vejede 10 kg mindre end jeg gør nu, men synes ikke jeg var tynd dengang. Dengang var mit forhold til mad ikke specielt godt, idet bare var noget der skulle smage godt og ikke var junkfood. Min krop var jo en velsmurt maskine der kunne løbe alle de kilometer min hjerne kunne klare, for kroppen kunne sagtens fortsætte. Jeg spiste dengang meget slik og tænkte ikke nærmere over dette. Da efter at have dyrket CF et års tid tog jeg et instruktørkursus i CrossFit. Her skulle man læse et par hundrede sider om kost og træning, samt hvilken indvirkning kosten havde på ens kropssammensætning. Ville man bygge muskler, så man kunne løfte de tunge vægte, skulle man også fokusere på hvilket brændstof man gav den. Siden dengang har jeg været mere bevidst om kost og hvad der skal til for at hole den velsmurt til CF. Jeg vejer nu 10 kg mere og kan løfte de tunge vægte. Jeg har i lange perioder ikke spist slik, hvilket har utrolig stor effekt på ens krop og ydeevne. I øjeblikket lever jeg et lidt mere balanceret med hensyn til kost og spiser både kage og slik. Derfor kan jeg præstere til træning, bare ikke helt på topniveau. Men det er en pris jeg har det ok med i øjeblikket.

Kan du lide artiklen?