CrossFit blog - opdateres hver torsdag

Nogle gange virker en lang løbetur uoverskuelig,

rent resultatmæssigt. Når man træner meget og bruger lang tid på det, skal der helst være lidt system i anstrengelserne. Specielt når jeg løber, er det mange gange de samme ruter jeg vælger. Når jeg har løbet de første par km, kender jeg dagsformen, og beslutter mig først der for den endelige rute. Men har man i begyndelsen løbet for langsomt det første stykke, kan man godt vinke en god tid på den samlede tur farvel. Træningen er ikke spildt, men sluttiden vil ikke afspejle, at jeg løb de sidste 5-6 km i højt tempo. Gennemsnitsfarten er stadigvæk sløv. Jeg kunne selvfølgelig bare vente med, at starte uret til efter opvarmningen, men så er billedet af turen jo ikke helt reel. Men så opdagede eller genopdagede jeg individuelle segmenter der kan måles.

Jeg løber med et Garmin GPS ur spækket med alle mulige funktioner jeg aldrig får brugt. Uret arbejder sammen med en app på mobilen der hedder Strava. Strava appen har en række seje funktioner, udover bare at lagere mine løbedata. Den kan gøre små bidder af løbeturen til selvstændige løb. Der ligger et Strava-segment tæt på hvor jeg bor. Men selvom jeg ofte løber den vej, er det ikke altid jeg rammer segmentet. Det virkede lidt uoverskueligt, indtil jeg forsøgte at sætte mig lidt bedre ind i appen, der også hang sammen med deres website.

På Websitet kunne man oprette sine egne segmenter, det krævede dog bare at man selv havde løbet der inden. Man kan altså ikke bare sidde i sofaen og tegne segmenter, man skal fysisk have været der selv.Jeg kunne nu indlægge små segmenter ind i det store løb hjemmefra. Under løbeturen registrere den så hvilke segmenter jeg løber igennem og logger resultatet. Disse resultater kan efterfølgerne sammenlignes med tidligere resultater. Det gør at der pludseligt er frit slag for det indre konkurrencemenneske. Jeg er nemlig sådan indrettet, at jeg gerne vil presse løbeskoene til det yderste, såfremt der er chancen for et win. Et win på et segment, kan gøre en småsløj løbestart til en fantastisk tur.

Men segmenter er ikke kun under løbetræningen, det er også til CrossFit. Ofte uoverskuelige træningspas, kan blive overkommelige, såfremt man holder fokus på et eller flere delmål. Et godt eksempel var i søndags, hvor jeg først havde mulighed for at træne om aftenen. Umiddelbart var planen, at jeg bare skulle lave lidt "forsigtig cardio" på Assault bike og Ski-erg. Det gik også fint, lidt for fint. Det blev nemlig hurtigt fedt og hyggetempo blev skiftet ud med lidt et mere frisk tempo. Kroppen var varm og humøret højt. I sidste uge var jeg begyndt på kvalifikations wods till CF stævnet German Throwdown. Den første wod var 1K Row, efterfulgt af DB snatch og burpee box jump overs i rigelige mængder. Hvor specielt Row har været et stort fokuspunkt siden sidste CF Open, tilbage i marts måned.

Min første Row tid var dog ikke blevet så god, som ønsket. Jeg lå håbløst langt nede på leaderboardet. Samme udfordringen havde jeg også der, idet wod med Row trak så meget ned, at jeg ikke endte i top 3. Så jeg har selvfølgelig trænet dette og ville gerne bevise overfor mig selv, at jeg var blevet bedre. Min første tid på 1000m Row var 3.46. Mit delmål/segment skulle være, at Row var afgørende for om det var en succes eller ej. Fast besluttet trak jeg fra land og rettede blikket mod displayet på romaskinen. Med brændende lunger og ekstra sved i mundvigene tak jeg i land på 3.33 . Jeg næsten glemte øjeblikkeligt hvor meget mine lunger brændte, idet jeg i min verden havde vundet segmentet. Jeg havde dog stadigvæk ca. 15 min. Wod tilbage, men den skulle bare overstås og kunne ikke dræbe glæden.

Anden del af workouten smed jeg dog tid i forhold til første gang, hvilket dog må være forventeligt når man ror sig helt ud. Det koster på batteriet. Alligevel var det en sejr. Næste gang jeg skal ro 1000m har jeg en frisk muscle memory og kan måske presse citronen endnu mere. Det segmenter kan er at skabe de små sejre, der er så vigtige i den daglige træning. Når man træner hårdt er det jo ikke sjovt hver gang, men kan man holde fokus mod specifikke mål, skygger det ofte for det hårde slid. Man giver sin træning mening, lidt ligsom når man spiller et spil og gerne vil vinde. Men i CF er der kun få konkurrencer, så der skal noget andet til en bare at holde sig i form.

Kan du lide artiklen?