CrossFit blog - opdateres hver uge

Paying the man,

hedder Josh Bridges youtube kanal. Her kan man i episode 21 se og høre ham fortælle om Hero wod will Lindsay . WOD "Will Lindsay" lyder: 10 Rounds for time: 3 Devil Presses, 22 Alternating Dumbell Lunges, 19  Air Squats. Wear a Weight vest.

Hvis du hellere vil lytte til dette indlæg, så scroll ned til bunden :-)

På sin Youtube Vlog fortæller Josh Bridges hvad der er baggrunden for workout Will Lindsay. Han blev kontaktet til en Fitness expo af en fyr der hed Evan, der spurgte om han ville lave en Hero workout til ære for hans kammerat, der var blevet dræbt i Afghanistan. Kammeraten Will Lindsay var en del af 10th special Forces Group. Josh Bridges sagde, at det ville være en ære, at sammensætte en workout for ham. Tallene i WOD symbolisere dagen Will døde 3/22/19, så til europæisk dato den 22/3 2019. De ti runder er tallet for hans enhed 10th Special Forces Group. J.B. synes disse WODs er fantastiske, når man får muligheden for at ære dem der har ofret sig. Han havde tidligere arbejdet sammen med 10th Special Forces under hans egen udsendelse.

Yderligere information om Will var at han var 33 år, elitesoldat i Green Berets, der svare til søværnets Navy Seals og var på sin syvende udsendelse.  Han blev dræbt i ildkamp i Kudunz provisen. Han var dekoreret med fem bronze stars og anerkendt for sine ledelses- og kampevner. WOD blev offentliggjort på J.B.’s Youtube kanal 19. maj 2019. Will var familiemenneske, gift og far til fire piger. På J.B.’s instagram profil et par måneder senere delte han en besked fra Wills kone, der skrev hvor meget det betød for hende, at hun kunne vise sine døtre opslag og videoer med alle de mennesker der ærede deres far.

I videoen forbereder Bridges sig på blandt andet Devil Presses, med to 25 kg Dumbells. Han er tidligere mangedobbelt Games deltager og Regionals vinder og alligevel kan man se, de er meget tunge for ham, selv uden vægt-vest.

Med det scenarie i baghovedet begyndte jeg min egen opvarmning til denne WOD. Mine egne bekymringer gik også på specielt de tre Devil Presses, idet jeg har tidligere har kæmpet, med denne ondskabsfulde klon af en burpee. I 2018 kæmpede jeg mig igennem Qualifier WOD 4 til Wodapalooza Miami, hvor jeg skulle lave stigende Devil Press reps med 2x22.5 kg og box stepups. Minderne herfra var ren smerte og lidelse i de 16 minutter den varede. Men ikke kun Devils Presses var hårde også de efterfølgende box step-ups, beskrev jeg dengang, kan jeg læse i et gammelt blogindlæg, at det føltes som 100 kg. Godt nok skulle jeg ikke lave step-ups, men Lunges hvilket gjorde det lidt mere spiseligt. Til gengæld er det 220 Lunges i alt, plus 10 kg oveni fra vægtvesten.

Men jeg skulle selvfølgelig forsøge om jeg kunne lave WOD med 2x25 kg. Men i opvarmningen kunne jeg mærke, at såfremt jeg skulle køre den vægt, ville jeg ikke blive færdig inden holdstart 90 min senere. Desuden har jeg haft lidt problemer med bagsiden af det venstre knæ, så ingen grund til at kaste rundt med vægte, man ikke har fuld kontrol over. Fanger man dobbelt 25’er i skæv position, risikere man at blive skadet. Derfor endte det med 2x22.5 kg hvilket også blev modbydeligt hårdt, faktisk så hårdt at jeg næsten måtte hilse på Pukie.

I videoen med J.B. bliver han spurgt om hvordan han vil gribe sådan en WOD på 10 runder an, hvortil han svare ”10 rounds – well for thi sone you just go hard, head down, go hard – hero workout right”. Ikke lige min måde at anskue sådan en wod på. Jeg nok mere kalkulerende og prøver at finde en rytme, der gør at jeg er sikker på at gennemføre uden at gå helt i stykker. I opvarmningen fandt jeg tidligt ud af at det hårdest blev lunge steps. Det der virkede bedst for mig var at holde kort pause mellem Devil Presses og Lunges, således åndedrættet kunne følge med. Det var meget hårdt for knæ og hofte at lave 22 Lunge-steps, så jeg gik 11 skridt en retning og smed vægtene. Kort pause igen og gik 12 Lunge-steps tilbage.

Efterfølgende lavede jeg den nemmeste del, de 19 Air Squats. Det var jo uden DB, men det var også her, at man næsten skubber maven helt op i lungerne i bunden af squat. Det gjorde, at det var her jeg fik problemer med at få nok luft ned i lungerne. Vægt vesten gjorde også lige åndedrættet en smule ekstra udfordret. Et par gange måtte jeg holde pause omkring Air Squat nummer 10, idet pulsen var alt for høj.

En enkelt gang måtte jeg helt i knæ og dele mundvand med gulvet (mødte Pukie). Første runde tog 2.22 min hvor jeg var helt frisk og alt bare kørte. De efterfølgende runde lå mellem 3.30 og 4.00 min. Jeg prøvede flere gange at presse tempoet lidt, men hver gang kom pulsen for højt op og var tvunget til endnu længere hvile-pauser. Sluttiden blev præcis 37 min. Hvor der også var grundigt udsolgt af energi og kampgejst. I videoen med J.B. fik man heller ikke set hans tid, kun at han var færdig før hans makker, der også lavede WOD sammen med ham i garage-boxen.

Lidt tekniske ting man skal huske hvis man skal prøve kræfter, med denne workout er standarderne i øvelserne. Det er jo ”bare” træning, men hvis man vil have et resultat man kan sammenligne med andre, eller hvis man vil lave den igen senere, skal det være ens. Standarder er også selve grundstenen i CrossFit og findes for alle øvelser i CF-regi.

Jeg faldt også over en Youtube video af Nick Bare, en tidligere soldat og fitness-dude-influencer. I hans YT-video skal han instruere sine venner i øvelserne. Han begår dog et par fejl set med CF øjne. I Devil Presses skal man ned og røre med brystet/vesten på gulvet mellem håndvægtene. Nick B. røre på brystet på toppen af håndvægtene, hvilket han også gentager i selve workout. I Lunges siger standarderne at man skal strække helt ud i hoften efter hvert rep, samt røre med knæet i bunden af hvert rep. Dette undlader Nick også at gøre i introduktionen, men de par klip de har fra selve WOD, ser det ud til at han røre med knæet. Det er lidt ærgerligt når man har over 90.000 visninger på videoen, at man så vælger at fucke standarderne i en Hero op. Det må han selvfølgelig selv om, men jeg synes han bare skulle have sagt, at han skalerede til forholdene, eller til udøverne. Han postede tiden 30.05 hvilket jo er en god tid, hvis man overholder øvelses-standarderne.

WOD: Meadows For time: 20 Ring Muscle-ups, 25 Lowers from an inverted hang on the hings, slowly, with straight body and arms. 30 Ring handstand push-ups, 35 Ring Rows (feet on box), 40 Ring push-ups.

Kaptajn Joshua S. Meadows der var tjenestegørende i 1st Marine Special Operations bataljon, og var en del af Specialoperations styrken ”Force Recon” en eliteenhed under Marin Corps. Han blev dræbt i ildkamp 5. september 2009 i Farah provinsen, Afghanistan. Før han blev elitesoldat var han helikopterpilot i Marine Core og havde en business-degree fra Texas Tech universitetet. Denne workout blev offentligjort på CFHQ.com den 5. september 2011.

Lyt med på podcasten hvis du vil høre hvordan det gik i Meadows-WOD samt hvordan jeg forberedte mig teknisk på øvelserne. 

Se træning og resultater ved at klikke på link

 

 

Links til mere information om heltene

 

Kan du lide artiklen?