CrossFit blog

På med vesten og afsted

Findes også som Podcast

Sergent 1st class Riley G. Stephens fra Tolar, Texas blev skudt af fjender 9. september 2012, under en udsendelse til Wardak provinsen i Afghanistan. Han var udsendt, som en del af 3rd special forces group fra Fort Bragg, også kendt som ”Green berets”. Han havde været tjenestegørende i militæret siden 1993 og dette var hans femte udsendelse. Hans funktion var som ”medical sergeant” og havde gennem sin tjeneste opnået ”Bronze star medal with valor” samt to ”Bronze star medals” og et ”purple heart”, der gives når man bliver såret i tjenesten. Han blev 39 år. WOD blev første gang slået op på CF.com 28. september 2014.

WOD” Riley” For Time: Run 2400 m, 150 Burpees, Run 2400 iført vægtvest. Endnu en fantastisk dag hvor solen stod højt på en skyfri himmel. Klargøring til workout krævede bare at finde et underlag, jeg kunne lave burpees på og lægge dette frem på terrassen.  Da jeg først fik hevet den 10 kilo tunge vest over hovedet, samt monteret solbriller og øretelefoner med hurtige beats, var jeg klar som en spændt flitsbue. Undervejs på første løbetur, kunne jeg mærke vesten ikke var rigtigt indstillet, idet velcroen på indensiden begyndte at gnave lidt på maveskindet. Det føltes som om velcrolukningen, hvor man stikker jernpladen ind under, forsøgte at sidde fast på huden. Umiddelbart føltes også som om vesten sad lidt løst, idet den dansede side til side, rundt på ryggen.

 Jeg løb de 2400 m og var lettere irriteret. Men da jeg kom tilbage til huset, var det bare i gang med burpees. Efter de første 20 burpees, kunne jeg godt mærke, at også her var det lidt irriterende, at vesten ikke sad ind til kroppen. Derfor brugte jeg lige tid på at justere den, således den sad lidt strammere. I gang igen med burpees og jeg kunne straks mærke at justeringen havde hjulpet. De 150 burpees blev kørt i sæt af 20 med en lille pause imellem. De sidste to sæt var dog med 15 reps i hver. Anden løbetur føltes allerede fra starten meget bedre.

Da jeg havde løbet ca. 400 m var pulsen hurtigt pumpende, som musikken i ørene, og jeg holdt fokus på underlaget jeg løb på. Det var nemlig fortov, hvor jeg også skulle krydse en række villaveje og tilhørende kantsten. Ud af det blå, eller rettere ud af en gangsti, kørte en teenagedreng lige ud foran mig, så hans cykel blokerede hele fortovet. Jeg var helt i min egen verden og havde ikke kalkuleret uforudsete blokader. Jeg kunne ikke bare undvige ud på kørebanen, idet der kom en bil. Knægtens opspilede øjne, gav signal om at han godt kunne se situationen var skidt. Stadigvæk siddende på sadlen, forsøgte han med tåspidserne at rulle cyklen så langt frem, at jeg kunne løbe forbi på indersiden. Han kunne heller ikke køre for langt frem, idet der kom en bil.

Det lykkedes at komme forbi, uden at standse helt op, men ikke uden omkostninger. Hvis pulsen var høj da inden jeg blev overrasket, var den helt i skyerne nu. Efterfølgende kunne jeg se på mit puls-ur, at den lige blev op i det røde felt. Den faldt dog hurtigt igen, da jeg efter 50 til 100 meter blev nødt til at standse. Når pulsen bliver for høj, får jeg det som om jeg skal kaste op. Et par sekunder pause og så løb jeg igen, dog uden held. Anden gang jeg standsede, måtte jeg kaste noget af det vand, jeg havde drukket lige efter de 150 burpees, ud i busken. Nå sådan noget sker, kan man, er det selvfølgelig ikke sjovt, men alligevel. Da pulsen kom lidt ned og løbeturen fortsatte, kunne jeg godt se det sjove og skøre i situationen. Måske er jeg lidt for meget i min egen verden når jeg laver WODs, men sådan har det altid været. Når man er i den zone hvor alt gør ondt og man er træt, men alligevel forsøger man at presse på, så er det magien opstår. Der er så meget gang i kroppen, at det føles som om man er i en anden verden.

Jennifer M. Moreno, Kaptajn og tidligere tjenestegørende sygeplejerske, var udsendt til Kandahar provinsen i Afghanistan, sammen med elitesoldaterne fra 75th Ranger Regiment. Hun var 25 år gammel og del af et støttehold der var på patrulje. Sammen med gruppen forberedte de et raid på et ”high value target” hvor de formodede, at en Taliban bombekonstruktør holdt til. Da de trængte ind i huset, var der en mand der ventede på dem med en bombevest, som han detonerede. Jennifer døde ikke i eksplosionen fra vesten, men døde da hun trængte ind for at komme en såret kammerat til undsætning. Idet hun bevægede sig frem til kammeraten, udløste hun en skjult IED. Hun var en af de få kvinder i hæren der gik på patrulje og var i kamp. Hun døde 6. oktober 2013 og blev efterfølgende tildelt æresmedaljen ”The Bronze Star”. Hero-WOD der er tilegnet hende, er ekstra speciel idet der kun er den anden kvindelige officiel Hero-wod. Den blev offentliggjort på CF.Com 28. november 2014.

WOD ”Jenny” AMRAP 20: 20 Overhead squats, 20 Back squats, 400 m Run

På trods af skyfri himmel og solskin, var det bare en af de dage hvor man var lidt smadret. Udover at kroppen føltes lidt brugt, havde jeg haft lidt problemer med den ene tommelfinger. Det havde stået på siden workout med de 6 min hang i pull-up baren, med hookgrip. Derfor skulle den vægt jeg skulle løfte ikke være tung. Når den ikke skal være tung, så er det med at gå efter mange reps. Derfor faldt valget på ”Jenny” som både er krævende i forhold til reps, samt indeholder løb hvilket jeg synes er superfedt.

Der er fordele og ulemper ved, at have skiver på vægtstangen, måtte jeg smertefuldt konstatere. Jeg skulle lave nogle opvarmningsøvelser med stangen, noget for skulderne og et par squats. Men da jeg skulle lægge stangen ned, for man smider jo ikke en vægtstang uden skiver, ramte den lige ovenpå mine fødder. Det var et wakeup-call der gik lige i nervesystemet. Så med lidt sitren i tæerne, dog med et smil på læben over hvor dum jeg havde været, kunne WOD begynde. Med god mobilitet i både skulder og hofte, er det ikke noget problem at køre de 40 reps unbroken. Faren er dog at man mister fokus og kommer til at havne i de kendte fald-grupper. Det første er at man glemmer ofte at aktivere skulderne. Ikke at det er vildt usundt, men aktivere man skulder- og rygmuskler er det disse der bliver stærkere. Glemmer man at spænde op i coremusklerne, kan man komme til at hænge i lænden, hvilket kan medføre, at man får svære ved, at holde opspænd i de senere runder af WOD.

Min rute til løbeturen var ikke helt optimal, idet jeg vælger at krydse en større vej der agere hoved åre ind til mindre villaveje. Men det gør at man her holder fokus, idet jeg både frem og tilbage over vejen sikre mig at der ikke kommer biler. De 400 m blev alligevel løbet med fornuftig fart, i gennemsnit 5.11 pr.km. Jeg nåede lidt over 5 runder hvilket var tilfredsstillende, på en dag hvor man ikke var helt flyvende inden. Men nu var kroppen klar og efter en pause, fik jeg også lige løbe en recovery tur på 5 km i dejligt vejr.

 

Alle aviserne er i øjeblikket fyldt med Covid-artikler fra rundt om i verden. Rigtig mange artikler handler om hvordan de enkelte lande kæmper med at holde samfundet i gang, på trods af store nedlukninger. En artikel stak dog ud fra de andre. Billedet af en ældre herre med iført lang jakke med medaljer og hænderne på en rollator. Denne mand var Kaptajn Tom Moore, en 99 årig krigsveteran har samlet millioner ind ved at gå med hans rollator. Han går for at indsamle penge til de mænd og kvinder der står i front, i kampen mod Corona. Han kender selv til kamp, idet han deltog som officer i anden verdenskrig. Her var han udsendt til bla. Indien hvor han var tjenestegørende i et regiment med M3 Lee kampvogne. Han har ved at gå 100x25 meter med sin rollator indsamlet mere end 100 millioner kr. til støtte for NHS – National Health Service. Navnet var et jeg tidligere havde set i en anden forbindelse, nemlig som hero-WOD.

Denne WOD er en ”Tribute” workout for at hylde denne kæmpe bedrift. Indhold i WOD lyder: For time: 10 rounds of: 30 Lunges, 4 Devil Presses, 19 Air Squats, 20 Double Unders – directly into: 100 Burpees.

WOD blev lavet af engelske Espirit de Corps CrossFit, der ligger i Alton, Hampshire. Tallene i WOD har alle betydning: de 10 runder er antallet af strækninger han kørte dagligt med sin rollator. 30-4-19-20 er hans fødselsdato. 100 Burpees er for hans 100 års fødselsdag.

Dagen hvor jeg lavede workout, hang der mørke skyer, over den ellers så trofaste blå himmel. Nu småregnede det, samt vinden føles koldere end andre dage. Jeg træner på en delvis overdækket terrasse, men ikke alle øvelser kunne laves uden for regndråbernes rækkevidde. Det vigtigste var dog, at når jeg skulle lave Devil Presses med de to gange 22.5 kg, at jeg stod i tørvejr. Det var både et spørgsmål om sikkerhed, således jeg ikke gled, når jeg skulle lave dobbelt snatch, men også fordi udstyret helst skal forblive tørt.

Uret bippede og jeg marcherede derudaf, dog blivende på måtten. I starten var det lidt hårdt fordi det ene knæ der brokkede sig, men efter lidt justering af hvordan jeg trådte ned, undgik jeg at det blev et problem. Devil Presses var stedet man skulle holde fuld fokus. Helt ned på maven og ligge og efterfølgende burpee til dobbelt snatch. DP er det eneste udfordrende styrkemæssigt, men det lave antal reps, gjorde det muligt at holde fokus hele vejen igennem. Air squat var bare en mental pause hvor man skulle huske at tælle. Double unders blev lavet på vådt underlag. I hvert sjip blev der trukket vand op, men det var ikke et problem. Sjovt nok kom der nogle bobler på overfladen, der lignede sæbebobler. Om der var fra sjippetovet eller fra fodsålerne ved jeg ikke, men sjovt så det ud.

Umiddelbart efter de 10 runder, skulle der laves 100 Burpees som en finisher. Det var en hård og lidt monoton øvelse at lave, hvilket ikke blev gjort bedre at mit musikvalg i øretelefonerne. Det var et dj-mix af forskellige EDM sange, men lige da jeg ramte burpees, var det bare et ensformigt beat, der bare tikkede derudaf, uden at afgive videre bevægelyst. Jeg plejer ellers at få god energi fra musik under WODS. Intet er så skidt at det ikke er godt for noget, så jeg satte farten op. Hel WOD tog lidt over en halv time. Fed træning på trods af vejret, hvor man skifter øvelse mange gange, der gør at tiden går hurtigt.

Herunder kan de se alle træningspas

 

 

 

 

 

 

 

Kan du lide artiklen?