Det er altid svært, at modtage kritik efter en træning eller bare i det hele taget.

Vi er alle forskellige og ser derfor verden ud fra vores eget synspunkt. Man giver kritik ud fra egne tidligere oplevelser, viden og niveau. Den kan komme fra forskellige sider, der også spiller ind når den modtages. Er det en kommentar fra din træningsmakker, din nabo eller måske en du knap nok kender. Der er mange om buddet i det offentlige rum og det er nogle gange svært at håndtere. Kritik der er træningsrelateret, burde være konstruktiv, således at den kan bruges og gøre dig bedre. Desværre kommer den ofte på tidspunkter, hvor man ikke kan vurdere, den information andre kommer med, og derfor hører man kun halvt efter.
 
Rigtig mange vil gerne bekræftes i deres træning om de vil det eller ej, så hvordan andre ser en, betyder noget. Vi er jo sociale væsner og det ligger dybt i os, at vi gerne vil have specielt positivt feedback fra andre. Man vil gerne føle sig set og dermed bedre, kunne finde sin omgangskreds med ligesindede. Lige børn leger bedst, lige indtil de får en ny ven. Sådan er det også med kritik, den rette kritik kan skabe nye trænings/informations fællesskaber eller skubbe folk fra hinanden. Jeg vil prøve, at give nogle eksempler jeg er stødt på gennem tiden.
 
En tidligere kollega sagde engang til mig “hold kæft du løber langsomt” efter at have set mig, fra sin bil, ude på en løbetur. Denne kritik blev uddybet endnu mere, efter at jeg stoppede op. Personen troede jeg løb meget hurtigere, og var derfor virkelig blev overrasket over mit manglende tempo. Kollegaens baggrund for, at kunne vurdere løbetempo, var meget smalt. Umiddelbart havde kritikeren måske selv løbet et par gange om måneden, men var ikke selv i god form. Personen vidste godt, jeg løb rigtig meget på det tidspunkt, samt havde deltaget i flere marathonløb. Min respons til kritikken husker jeg ikke, men jeg glemmer den aldrig. Denne kritik var måske rigtig nok, idet jeg sikkert løb langsomt. Jeg vidste dog ikke om hun havde set mig løbe hjemad fra min 10 eller 15 km rute. Men hvorfor stillede hun ikke opklarende spørgsmål omkring turens længde, om jeg var skadet eller om jeg havde løbet mig selv helt i bund. Så kunne kritikken måske skabe grundlag for en videre samtale. Kommentaren kom til at stå alene, selvom den var sand. Måske havde hun selv nogle ideer til hvordan man får mere fart i stængerne, men det tvivler jeg på.
 
Afsender af kritik skal lige sikre sig, ikke at komme til at fremstå, som komplet idiot. Dette sker dog desværre alt for ofte. Mange er glade for at træne og vil gerne hjælpe andre. Det er übercool, men nogle gange er det bare vildt upassende. Der er også kulturforskelle når man træner. Nogle træningscentre kunne man ikke finde på næsten at snakke til andre, med mindre de har selv har henvendt sig. Jeg var ude for en situation der måske var vel ment men kom til at virke mega flabet.
Til Crossfit er i gang med at træne vægtløftning, de klassiske olympiske løft. Jeg laver træk fra gulv til skulderne, et såkaldt clean. Stille og roligt bygges der vægt på stangen og til sidst bliver teknik og muskler så udfordret, at jeg misser løftet. Medlemmet ved siden af siger hurtigt at jeg ikke trukket højt nok med skulderne, altså shrug-delen. Jeg tænkte bare at det vidste jeg squ’ da godt selv og havde ikke behøvet den kommentar fra ham. Det var jo åbenlyst for mig selv hvad der var galt og derfor var det en latterlig kommentar.  Jeg kendte ham ikke personligt og derfor virkede hans kommentar helt malplaceret. Træningen var i fuld gang, og så vælger han at give negativ kritik som det eneste. Vi talte ikke mere sammen den aften. Efter et par måneder fandt jeg ud af, at han tidligere havde undervist i vægtløftning og at det sted han kom fra, var det at give hinanden kritik en naturlig ting. Det var bare en skæv måde måske at skabe kontakt på, men det var venligt ment.
 
Kulturforskellen kan også ses når en Crossfitter træner vægtløftning i et fremmed land, med en coach der kun er vægtløfter. Jeg var på træningsferie i Los Angeles og trænede hver dag i en box, der havde forskellige hold. Et af holdene var vægtløftning og deres coach trænede ikke selv Crossfit. Han hed Derrick og var amerikansk mester i vægtløftning og var rigtig dygtig træner. Jeg var i mit rette element og synes selv min vægtløftning kørte godt. Jeg puttede masser af kilo på stangen og ville gerne vise, at jeg kunne løfte tungt. Træneren spurgte mig hvorfor jeg havde så mange kilo på, når min teknik vær så dårlig. I hans verden skulle man have perfekt teknik med vægten, før man skulle øge. “Men gør det noget at teknikken halter lidt, hvis jeg stadigvæk får den over hovedet” spurgte jeg ham. “Løfter du med dårlig teknik er risikoen for skader meget stor” og forklarede at det er svært at løfte rigtig tungt, med dårlig teknik. Dengang synes jeg det var noget mærkeligt noget at sige, når nu crossfit handlede meget om, at kunne løfte bestemte kilo over hovedet. Der tog de ikke så meget hensyn til om det var flotte løft, bare de overholdt standarderne for løftet.
 
Efterfølgende i min egen jagt på trænings informationer og bitter erfaring må jeg give ham ret. Man kan ikke bygge ovenpå dårlig teknik, der typisk er drevet af din styrke. Sammenspil mellem teknik og styrke giver endnu højere tal på vægtstangen. Desuden har jeg også haft et par ærgerlige skader pga. dårlig teknik, der kunne have været undgået med lavere vægt eller bedre teknik. Det er derfor der er noget der hedder skalering, altså hvor man tager lidt færre kilo på vægtstangen, end den foreskrevne vægt. Så kan det godt være du ikke laver den Rx, til gengæld bliver du stadigvæk bedre og stærkere, samt mindsker risikoen for skader.
 
Konstruktiv kritik er noget der kommer fra personer man har tillid til og respektere.Typisk er det i en ramme hvor man forventer at der kommer kritik. Deltager du på et hold med en instruktør, forventer man at blive vejledt eller korrigeret. Nogle gange bliver man endda opmuntret eller modtager en high five for god indsats. Er man i en mindre træningsgruppe uden formel instruktør, er det typisk gennem stemningen, at de fleste kritikpunkter kommer. Dog er det også her man kan blive drillet, med smil på læben, såfremt en teknik ikke lykkedes. Til gengæld er det også her man modtager jubelråb, klapsalver mv., når tingene går rigtig godt. Er man sammen med en coach, forventer man kritik og feedback gennem hele forløbet. Det er dog ikke det samme som at coachen skal motivere, det er mere en funktion med støtte og korrektioner.
 
En kendt CrossFit coach udtalte i et interview at når hans atleter fandt en svaghed, blev den fejret. De var nemlig alle så gode, at det ofte er uprøvede trænings kombinationer og sammensætninger, der giver udslag i svaghederne. Finder man en svaghed, kan man målrettet arbejde på, at minimere den og måske giver man den så meget fokus, så den kan vendes til en styrke.
 
Kritik skal komme fra den rette person på det rigtige tidspunkt. Det er svært at se mange fejl selv og derfor har man behov for kritik. Men skal du have en til at spotte dig i træningscenteret, så sig hvad de skal holde øje med. Hvis folk ved hvad de skal kigge efter, kan det være lige så fint. På den måde ved de også at det er okay at give feedback, hvilket også hjælpe dem til at blive bedre.

Brugervurdering: 4 / 5

Stjerne aktivStjerne aktivStjerne aktivStjerne aktivStjerne inaktiv
 

Støt med et like