Det spændende ved kitesurfing er ofte det ukendte. Specielt skiftende vindforhold, vejrudsigter samt vandstand og bølger. Alle disse og flere parameter gør livet som vandportsudøver et rent eventyr, nogle gange. Det skal siges at overraskelserne kan være både positive og negative. Vinden er den største faktor, idet den jo er drivkraft for dragen og dragevalget. Der er ikke noget mere skuffende end en positiv vejrudsigt på alle aps (DMI, Windy, YR) der så viser sig at være fejlagtig - det skete for mig i går ved Øer strand, Ebeltoft.

Bilen var pakket efter super vind, dvs. 11+ m/s og stød på 14+ ish. Altså vind der passer til en 9-10 m og hvis stødende er vilde så måske en 8m drage. Men intet er bedre end at pakke til alle forhold, hvilket jeg af ren optimisme, ikke fik gjort. Dette skulle jeg fortryde da jeg parkerede bilen ved stranden. Der var allerede to gutter der var ved at rigge til og på vej på vandet. De kunne fortælle at de havde sejlet med 12'ere med full power - dvs. dragen får love at stå på max trækkræft. De var lidt mindre (ca. 10 kg ish) så det var allerede bad news. Jeg kunne også selv mærke ærgrelsen komme snigende og billeder af min lækre 12'er drage der stod varmt og tørt i stuen. Nå, men nu var jeg jo ankommet og måtte få det bedste ud af situationen.

Jeg pumpede min yndlings drage, en 10 m Cabrinha Switchblade, og satte bridels på de inderste knuder. Det betyder at dragens trækvinkel bliver så skarp som mulig i forhold til at få trækkraft. Ikke alle drager har denne "setting" men det er noget der virker. På med udstyret som udover dragt var "lobster" handsker med tre fingre, neopren "ninja-hue" og hjelm. Det med hjelmen vender jeg tilbage til. Jeg havde også mit nye GoPro kamera med som jeg satte op på den række sten der udgjorde molen. I Øer kan man surfe på indersiden, hvor der næsten ingen bølger er, eller på ydersiden med regelmæssige bølger af varierende størrelse. Jeg valgte ydersiden da der ofte er mere vind - sådan føles det.

På vandet kom jeg og synes faktisk der var lidt træk i dragen. Vindretningen var ikke helt optimal, men brugbar i forhold til at kunne sejle langs stranden. Første tur var jeg ude at vende og på vej ind hoppede jeg faktisk 4.3 m hvilket er sådan en middelhøjde, i den lave ene, men godkendt. Selvfølgelig var jeg ikke lige opmærksom på dragen, idet jeg fløj lidt tæt på det lave vand. Jeg fik landet fint, men dragen mistede opdrift og faldt sidelæns ned livløs ned fra de 25 m og landede hårdt på vandoverfladen. Dragen blev taget af vinden og snoede en omgang om sig selv. Det gør at linerne krydser hinanden så styring af dragen bliver kraftigt forringet.

En af gutterne på stranden så dette, og spurgte om han kunne hjælpe. Kæmpestort JA og med hans hjælp fik jeg linerne afmonteret og på igen. Indenfor et par minutter var jeg atter på vandet. Efter et par kraftløse hop, besluttede jeg at jeg hellere ville bruge tiden på at træne tricket "Backroll" som jeg lige havde lykkedes med dagen forinden ved Bønnerup strand. I tricket "Backroll" hopper ca 1 m over vandet og drejer 360 grader og sejler videre. Det var dog lidt  tricky pga. bølgerne der kom bagfra, idet jeg surfede langs strande med ryggen til det åbne hav (vindretning hovedsageligt mod stranden). Det gjorde at der var mange ting at holde styr på, idet jeg skulle time tricket efter at der ikke lige umiddelbart kom en bølge bagfra.

Det startede fint nok, hvor jeg lavede et par stykker der næsten lykkedes, men så blev det lidt svært at holde styr på tjeklisten til at kunne lave tricket. Umiddelbart glemte jeg at holde kroppen over boardet og lænede mig for meget bagover, samt holdt dragen for lavt (pga. for lidt vind). Det resulterede i en position hvor boardet var over hovedet og fødderne gled ud af de straps der holder dem på boadet. Det ramte mig lige i panden, idet min hjelm var gledet bagud. Hjelmen var ikke ordentligt spændt, men heldigvis havde jeg neopren hætte på (det var jo koldt). Kunne godt mærke at det nok ikke var helt godt, men jeg surfede alligevel lige 20 min mere. Det er svært at øve tricks når man bare prøver sig lidt frem og ikke bliver korrigeret af en instruktør. Men så bliver glæden når det lykkedes forhåbentligt det større.

På stranden fik jeg hætten af og mærkede efter med fingrene. Jo, der var godt nok blod på dem. Jeg hældte lidt vand i hovedet fra min drikke dunk og blodrødt vand ramte sandet. Hmm ikk så godt, men efter nærmere eftersyn vurderede jeg at det ikke skulle sys. Heldigvis en vurdering der holdt stik, dog var jeg nok lige grounded de næste par dage.